Německy mluvící země byly vždy ve srovnání s jinými regiony tradičně poněkud letargické při přijímání nových technologií, které utvářejí způsob, jakým se zákazníci chovají a jak jednají. Bylo tomu tak v případě kreditních a debetních karet a nyní se totéž děje v souvislosti s platebními mobilními aplikacemi. Každopádně, největší maloobchodníci s pohonnými hmotami, jako jsou Shell, BP a Total, jsou připraveni hledat způsoby implementace těchto řešení na trhu DACH (Německo, Rakousko a Švýcarsko).
V srpnu 2017, firma Shell Deutschland Oil GmbH učinila krok vpřed a zkušebně spustila svoji zbrusu novou aplikaci Shell SmartPay, která byla vyvinuta společně s firmou Scheidt & Bachmann, a platformou PayPal jakožto poskytovatelem služeb, v německých městech Hamburk a Berlín. Po sedmi měsících pilotování platební funkce oznámí mezinárodní společnost obchodující s palivy celonárodní spuštění platební aplikace v následujících měsících.
Aplikace Shell App umožňuje platby přímo z vozu prostřednictvím systému, který lokalizuje řidiče pomocí GPS. Jakmile bude na místě, zákazník se v aplikaci Shell App sám autorizuje PINem nebo otiskem prstu, zvolí si požadované množství paliva, které chce tankovat, a natankuje poté, co je uvolněn dávkovač. Řídicí systém čerpací stanice kontroluje uvolnění odpovídajícího množství paliva a iniciuje během tankování dokončení všech následných kroků potřebných k dokončení celého procesu, jako je vytvoření účtenky a zaslání příslušného daňového dokladu emailem.
Největší maloobchodník s palivy v Německu s více než 2,5 miliony zákazníků denně, firma Aral, v současnosti ve spolupráci se svou mateřskou společností BP pracuje na mobilní platební metodě. Jejich aplikace, BPme, také umožňuje platby provedené přímo z vozu a byla právě spuštěna ve Velké Británii v síti 500 čerpacích stanic. Firma Tamoil prostřednictvím své německé značky HEM také vyvíjí platební mobilní aplikaci.
“V Německu stále máme 37% podíl hotovosti”
Na rozdíl od největších společností obchodujících s pohonnými hmotami, řešení nabízená třetími stranami jsou koncipována tak, že je z mobilních plateb provedených na čerpací stanici odváděna provize. clever-tanken, vůdčí německá aplikace pro zjišťování cen paliva, sdělila PetrolPlaza, že bude v roce 2018 spouštět novou aplikaci pro mobilní platby na čerpacích stanicích.
Steffen Bock z clever-tanken očekává, že němečtí řidiči začnou při tankování používat platební mobilní aplikace, „a to ne nezbytně vyhrazené aplikace, ale alespoň aplikace nabízející možnost platit prostřednictvím mobilního telefonu.“
Co se týče maloobchodníků s palivy, mít vlastní exkluzivní aplikaci nabízí zjevné výhody, ale malí a střední provozovatelé se budou pravděpodobně muset spolehnout na aplikace třetích stran, poněvadž nebudou mít zdroje potřebné k vývoji svých vlastních.
„V tomto směru dochází k velkému posunu. Velcí maloobchodníci prosazují své vlastní aplikace a zdá se, že střední maloobchodníci budou volit aplikace třetích stran, jako je třeba clever-tanken. Budeme podporovat oba formáty. Nicméně bude zajímavé vidět, co se bude těšit největšímu úspěchu,“ říká Dr. Michael Lenders, CTO společnosti Scheidt & Bachmann.
Německý poskytovatel softwaru Scheidt & Bachmann implementoval principy používané při mobilních platbách do prodejní sítě firmy Shell a vytvořil tak serverovou složku, která se nachází mezi POS a globálními webovými službami společnosti Shell.
Podle Lenderse nabízí platební mobilní aplikace použitelné přímo při tankování dvě hlavní výhody. Zaprvé, ti zákazníci, kteří chtějí jen přijet a rychle odjet, stráví na čerpací stanici o 50% méně času, třebaže ta stejná osoba může během dne přijet později, aby si zakoupila pouze nějakou potřebnou věc. Zadruhé, uživatelé hotovosti nebo platebních karet jsou pro maloobchodníka anonymní: S používáním platebních nebo objednávkových aplikací bude moci maloobchodník vybudovat nový vztah se svým zákazníkem, analyzovat jeho vzorce chování a dělat nabídky šité na míru.
„Tyto procesy začínají pozvolna a jsou obvykle prosazovány skupinou lidí majících v lásce moderní technologie. Stále máme 37% podíl hotovosti. Nemyslíme si, že za pět let budou všechny platby mobilní a nebude se platit kartami. V regionu DACH bude pravděpodobně docházet k lineárnímu růstu. V jiných oblastech, jako jsou Skandinávie nebo Asie, bude růst mnohem rychlejší,“ říká Lenders.
Rakousko, Německo a Švýcarsko spolu sdílí věrnost hotovosti. Ve Švýcarsku, například, téměř každý z 2 000 venkovních platebních terminálů (OPTs), které má Scheidt & Bachmann umístěné na dvorcích čerpacích stanic, je vybaven možností přijímat hotovost.
Výzva pro platební mobilní aplikace
Vedle skupiny lidí, kteří mají tendenci osvojovat si nové platební metody později než ostatní, existují určité další výzvy, kterým budeme čelit při zavádění platebních aplikací na dvorcích čerpacích stanic v regionu DACH.
Klíčovým problémem hlavních maloobchodníků s palivy je skutečnost, že většina platebních aplikací je v jednotlivých zemích specifická. Je tomu tak ze tří hlavních důvodů: Samotné aplikace následují rozličné marketingové strategie, které nejsou vhodné pro více než jednu zemi: Platební metody jsou odlišné, Esso používá ve Spojených státech a ve Velké Británii Apple Pay, ale nemusí být schopné tak učinit v Německu – dokonce i země DACH nesdílí některé platební metody: A rozdílné POS systémy.
Dalším klíčovým tématem je narůstající regulace, říká Lenders. „Nejnovější regulace Evropské unie pro e-commerce, fleetové karty a mobilní platby začínají být implementovány v Německu, tudíž očekáváme mnohem více dalších regulací. Zákon vám neříká, co vlastně dělat technicky, tak se snažíme být co nejvíce v obraze, abychom viděli, jaký to bude mít dopad na platební průmysl. Vlády začnou regulovat netradiční způsoby platby.“
Zdá se, že se společenství DACH shodne na tom, že i když bude při přijímání těchto nových řešení pomalejší, bude dost času na to rozhlédnout se kolem a vidět, co funguje. Trh čítající kolem 18 000 čerpacích stanic a téměř 100 milionů občanů očekává revoluci platebních mobilních aplikací.
Napsal Oscar Smith Diamante
Zdroj: petrolplaza.com